domingo, 5 de enero de 2014

Les competències TIC per a docents

Un futur docent ha d'estar capacitat per saber gestionar la informació TIC. Avui dia la tecnologia es va introduint més en les nostres aules i la societat s'està regint per aquesta, per això, com a futurs mestres que serem, hem d'estar totalment preparats per afrontar aquesta nova era que hi és present en les escoles, ja siguin pissarres digitals, aules d'informàtiques, llibres electrònics, etc...

Però bé, per parlar-ne sobre les competències que ha d'assolir un bon docent, abans parlarem sobre el concepte de "competència".
Una competència ens permet realitzar certa acció gràcies a ser un conjunt de coneixements i valors que ens ajuden a realitzar una tasca, que en aquest cas seria: ser competent en l'acció d'educar.

A continuació podreu veure en aquesta imatge les competències TIC establertes per la UNESCO que ha de tenir un docent:


Les TIC han donat pas al terme "alfabetització digital", amb això el que es vol dir, és que avui en dia la gran majoria dels aprenentatges que efectuem ho fem a través del món digital. Com bé diria Manuel Castells, reconegut sociòleg, en la nostra societat regida per internet, trobem una "esquerda digital", aquesta "esquerda", consisteix en el fet que generacions passades no han tingut una educació sobre la societat tecnològica, i això provoca que hi hagi un buit en el qual un grup important de gent no sap fer ús d'aquestes competències, fins al punt que es queden "fora de lloc". Els que ens remarca aquest sociòleg és: "Internet és fàcil d'usar, però complicat de navegar, per això requereix educació". I qui millor per fer-ho que els futurs docents preparats en les competències TIC?


Com a futurs mestres, també hem de tenir presents certs àmbits que es tracten a les aules. Tenir coneixement i nocions sobre els diferents navegadors, saber fer ús d'editors de vídeo, també hem de saber fer anar un processador de textos, etc...
Però no sols hem de tenir nocions, sinó que hem d'aprofundir en els nostres coneixements per poder donar el 100% de nosaltres, per això és bo, que sapiguem crear, treballar i modelar determinats projectes que ens facin estar dins de la globosfera. I a més de aprofundir en els nostres propis coneixements, hem de generar coneixement als nostres alumnes de manera que no s'estanquin i tinguin la necessitat de saber-ne més. Com ja he esmentat abans cal modelar els nostres projectes però també ho hem de fer aplicar als nostres alumnes el "modelatge".
El modelatge segueix uns requisits que el mestre utilitza per guiar a l'alumne que més tard l'alumnes sabrà seguir els passos que el mestre l'ha estat guiant per aconseguir autonomia que li proporcionarà un aprenentatge significatiu a causa de la seva implicació en l'aprenentatge.

Per concloure m'agradaria dir, que les eines TIC són molt útils per a l'educació que ens trobem avui dia, però crec que s'ha de trobar un equilibri i no fer un ús excessiu sobre les noves tecnologies, ja que a poc a poc estan fent la desaparició del alumne amb l'objecte, que és un fet molt important per un millor aprenentatge. Per això crec que un bon mestre ha de saber buscar un punt intermig sense donar més valor a un aprenentatge que a un altre.

No hay comentarios:

Publicar un comentario