lunes, 9 de diciembre de 2013

Taxonomia de Bloom

Aquí us deixo La taxonomia de Bloom, una manera útil per avaluar a tots els alumnes amb els mateixos criteris sense cap tipus de distincions.

En que consisteix...

Taxonomia de bloom: És un llistat dels processos i habilitats que fa el pensament, els quals poden aparèixer en les tasques escolars. és un model estandaritzat que s'usa per tenir el mateixos criteris d'avaluació.

Bloom era un doctor en educació, desenvolupà una piràmide dividida en diferents nivells. És una escala en forma piramidal, com podeu veure a la imatge, per poder mesurar l’aprenenetatge a nivell:
- Cognitiu
- Efectiu
- Psicomotor
es va desenvolupar tot a través de l’apranentatge cognitiu.
Aquesta classificació parteix de la que Benjamin Bloom i altres col·laboradors (1956)  van fer per classificar les activitats educatives i que és coneix com taxonomia de Bloom. Una de les seves aportacions va ser que aquestes estaven graduades de més senzilles a més complexes.


Podem veure les diferències entre les habilitats cognitives de Bloom formulades originalment  i les formulades l'any 2000 en la imatge següent:


Desprès, l'any 2008, es va proposar una nova revisió i és la que anomenem "Taxonomia de Bloom per a l'era Digital" .
l’infant ha d’assolir uns nivells que segueixen un ordre (d’abaix a d’alt) això va ser l’any 1956, però l’any 2000 es transformen els substantius en verbs i es canvia l’ordre d'avaluació. 




Categories: (1956)

  • Coneixement: observar i recordar, conèixer les idees principals
  • Comprensió: entendre la informació que ens han donat i anem incorporant coneixement      
  • Aplicació: fer ús del coneixement, mètodes, teories solucionar problemes utilitzant habilitats i coneixements.
  • Anàlisi: l’alumne busca patrons per organitzar la informació
  • Sintetitzar:
  • Evaluar: Comprara, discriminar idees. L’estudiant evalua, critica en base els estàndards i criteris interiors  


Categories: (2000)
  • Recordar: recuperar allò que està en la memòria, coneixements prèvis
  • Comprendre:
  • aplicar
  • analitzar
  • evaluar
  • crear

Un cop estudiades les diferents habilitats cognitives que es poden treballar utilitzant les TIC, cal que fem un repàs de totes les eines i recursos TIC's que haguem treballat al llarg del curs, en la taula haurem d'indicar quina habilitat cognitiva ha adquirit el nostre alumne. Cal que comentar i tenir presents quines habilitats/eines es consideren més interessants a la llum de la taxonomia.




Fa cosa de pocs anys, al 2008, degut a l'aparició de les TIC a les aules, es va modificar aquest llistat de processos i habilitats, com a he mencionat abans.
  • Recordar: Com tots sabem l'acció de recordar, és fer tornar a la memòria els coneixements obtinguts anteriorment. Una manera d'activar la memòria i posar en pràctica aquest procés, és a través de la recitació, la narració i el relat.

  • Comprendre: És l'acció de reflexionar i construir-nos un significat ja sigui de manera escrita o visual. Per tractar aquest àmbit, podem resumir, explicar, mostrar,etc...

  • Aplicar: És quan posem en pràctica els nostres coneixements de manera procedimental. Dins d'aquest procés trobem diferents activitats digitals que podem utilitzar, com ara: il·lustrar, demostrar, editar...

  • Analitzar: Consisteix a observar i anar descomponent de mica en mica les parts de coneixement que hàgem obtingut i veure com s'interrelacionen. També hi trobem altres activitats digitals que ajuden a desenvolupar aquest procès: resumir, informar, etc...

  • Avaluar: Tasca important, en la qual s'ha de tenir uns criteris, ja que s'ha de posar en ús uns judicis, és a dir que utilitzem uns aspectes més subjectius.La manera d'efectuar l'avaluació, també es pot fer mitjançant activitats digitals: debatre, informar, opinar, concloure, comentar, revisar...

  • Crear: Acció que ha de tenir un procediment coherent per formular un bon text, per tant, s'ha de saber: generar, planejar o produir per a reorganitzar una bona estructura. Activitats que ens ajuden a crear: narrar històries, programar, projectar, utilitzar nous jocs, modelar, cantar, dibuixar...

Aquí us deixo el plantejament de la Taxonomia per a IPads




Per útim voldria dir que gràcies Bloom els docents tenim la possibilitat de seguir uns criteris d'avaluacó, ja que és potser la part més complexa de la nostra tasca professional, perquè molts cops no som suficientments capaços d'afrontar el fet de posar notes, car la complexitat d'atorgar un criteri personal algú és molt costós, d'aquesta manera podem ser més justos amb tot el nostre alumnat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario